Tematy lekcji od 20 kwietnia do 24 kwietnia
Przyroda
Klasa 4
1. Temat: Bezpiecznie i aktywnie spędzamy czas wolny.
1. Gdzie bezpiecznie spędzać wolny czas?
Z wiekiem młody człowiek sam chce decydować, gdzie, z kim i jak będzie spędzać wolny czas. Nie wszystkie miejsca są jednak bezpieczne do zabawy i wypoczynku. Najlepiej bawić się w miejscach do tego przeznaczonych
Niebezpieczna jest także zabawa z ogniem, ponieważ może się skończyć poparzeniem skóry lub pożarem. W domu znajduje się wiele materiałów, które szybko się palą: zasłony, firany, dywany, drewniane meble, drzwi, podłogi.
Rozpalanie ogniska w terenie jest dozwolone wyłącznie w miejscach do tego przeznaczonych. Czynność tę mogą wykonywać tylko osoby dorosłe.
Jazda rowerem to jedna z aktywnych form spędzania wolnego czasu, a także dobry środek lokomocji Rowerzysta powinien korzystać ze ścieżek rowerowych lub jechać poboczem ,możliwie blisko prawej strony jezdni.
Zadanie domowe
W zeszycie wykonaj rysunek przedstawiający bezpieczne spędzanie czasu wolnego przez Ciebie.
Podręcznik str 148
https://epodreczniki.pl/a/niebezpieczne-miejsca/DLYB0Y7Oi
2. Temat: Środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy- przyroda ożywiona i nieożywiona.
Na krajobraz składa się wiele elementów. Niektóre z nich, np. ukształtowanie terenu, skały, rośliny i zwierzęta, to naturalne składniki krajobrazu. Istniały na długo przedtem, zanim pojawił się w nim człowiek. Wśród naturalnych składników krajobrazu można wyróżnić elementy ożywione i nieożywione.
Antropogeniczne to są wytworzone przez człowieka.
Niezależnie od miejsca pobytu w otaczającym krajobrazie można dostrzec jego ożywione i nieożywione składniki.
Zadanie domowe
Instrukcja
- Narysuj w zeszycie tabelkę składającą się z trzech kolumn zatytułowanych: ożywione elementy krajobrazu, nieożywione elementy krajobrazu, składniki antropogeniczne.
- Wyjdź ze szkoły lub z domu, rozejrzyj się wokół i zanotuj dostrzeżone elementy krajobrazu w przygotowanych kolumnach.
- Postaraj się wypełnić wszystkie kolumny. Elementów nie musi być tyle samo, ale w każdej kolumnie wpisz co najmniej 3 dostrzeżone przykłady.
Podręcznik str 161
https://epodreczniki.pl/a/co-nas-otacza/Daq1R5JEY
Biologia
Klasa 5
1.Temat: Liść - budowa i funkcje liścia.
1. Budowa zewnętrzna liścia
U roślin obserwuje się ogromną różnorodność liści. Różnią się one od siebie wieloma cechami, ja k kształt, wielkość, sposób ułożenia na łodydze. Pojedynczy liść składa się z:
- blaszki liściowej, która jest zwykle cienka, płaska i ma dużą powierzchnię, co pozwala na jak najlepsze wykorzystanie światła przez roślinę oraz przeprowadzanie wymiany gazowej (pobierania i wydalania tlenu i dwutlenku węgla); w blaszce znajdują się tzw. nerwy liściowe zbudowane z tkanki przewodzącej i wzmacniającej – stanowią one rusztowanie dla pozostałych tkanek liścia oraz transportują wodę i produkty fotosyntezy;
- ogonka liściowego, który łączy blaszkę z łodygą i utrzymuje liść w odpowiedniej pozycji wobec światła oraz amortyzuje podmuchy wiatru i uderzenia kropli deszczu; niektóre liście nie posiadają ogonka – wyrastają bezpośrednio z łodygi i nazywane są wtedy liśćmi siedzącymi.
2. Budowa liścia
Ze względu na budowę blaszek liściowych wyróżnia się liście pojedyncze i liście złożone. Liście pojedyncze posiadają jedną blaszkę i mogą przyjmować różne kształty, np. jajowate, sercowate, nerkowate, okrągłe, owalne, dłoniaste. W przypadku liści złożonych na jednym ogonku osadzonych jest kilka mniejszych listków, które mogą być złożone dłoniasto, jak u kasztanowca, lub pierzasto – jak u jarzębiny. Rodzaj i kształt liścia oraz cechy budowy blaszki liściowej umożliwiają rozróżnianie roślin i oznaczanie gatunków, do których należą.
3. Funkcje liści:
Liście mogą pełnić funkcję spichrzową, czepną, obronną, pułapkową, a nawet uczestniczyć w rozmnażaniu bezpłciowym.
Wśród liści zmodyfikowanych wyróżniamy:
- liście spichrzowe
- wąsy liściowe
- liście pułapkowe
- ciernie liściowe
Zadanie domowe
Liście mogą być pokarmem dla ludzi lub paszą dla zwierząt. Przez ludzi stosowane są jako używki, a także jako surowiec w przemyśle farmaceutycznym. Podaj przykłady roślin, których liście wykorzystywane są w twoim domu.
Podręcznik str. 106, https://epodreczniki.pl/a/lisc/DkJP9gGN2
Biologia
Klasa 6
1. Temat: Zznaczenie gadów i ochrona gadów w Polsce.
Znaczenie gadów
Pozytywne:
1. Gady są ważnym ogniwem wielu łańcuchów troficznych. Z jednej strony stanowią dużą grupą konsumentów odżywiających się bezkręgowcami (owadami, mięczakami, pierścienicami) oraz drobnymi kręgowcami (rybami, innymi gadami, ptakami i ssakami). Z drugiej zaś są źródłem pokarmu dla wielu zwierząt (głównie ptaków i ssaków). Obecność płazów jest więc bardzo ważna w zachowaniu równowagi biologicznej.
2. Gady są sprzymierzeńcami człowieka w walce ze szkodnikami upraw (owady, ślimaki) i magazynów żywności (myszy).
3. Niektóre gatunki gadów są wykorzystywane w kulinariach:
• mięso krokodyli jest przysmakiem głównie w Australii i Nowej Zelandii;
• węże i żółwie są z kolei ważnym składnikiem pokarmowym w kuchni azjatyckiej i południowoamerykańskiej – przyrządza się z nich głównie zupy, ale też steki, sajgonki, a nawet chrupki (ze skóry węży);
• żółwie były wykorzystywane przez żeglarzy jaki „żywe konserwy;
• jaja żółwi są zbierane w wielu krajach (np. Kostaryce), gdzie są specjałem cenionym przez smakoszy;
4. Gady są wykorzystywane do produkcji ozdób, przedmiotów codziennego użytku oraz kosmetyków:
• ze s • szylkret (masa rogowa otrzymywana z pancerza żółwi szylkretowych) wykorzystywany jest w rzemiośle artystycznym do wyrobu grzebieni, spinek, biżuterii oraz oprawek do okularów; skóry węży i krokodyli wywarzane są m.in. torebki i buty
5. Substancje chemiczne produkowane przez gruczoły jadowe węży znalazły zastosowane w medycynie naturalnej i farmakologii m.in. do produkcji leków uśmierzających bóle reumatyczne, migrenowe oraz wywołane przez nowotwory. Leki te stosuje się także w leczeniu epilepsji, w zwalczaniu krwotoków wewnętrznych oraz w celu poprawy odporności.
6. Prowadzenie prywatnych terrariów i hodowli w nich niektórych gatunków węży i żółwi (np. wąż zbożowy, żółw czerwonolicy) jest pasja dla wielu hobbystów gadów.
Negatywne:
1. Niektóre gatunki węży (np. nasza rodzima żmija zygzakowata, grzechotniki, kobry) produkują silnie toksyczny jad, który jest niebezpieczny dla człowieka (szczególnie dla dzieci i osób starszych). Ukąszenie może doprowadzić do śmierci.
2. Krokodyle żyjące głównie w tropikach są zagrożeniem dla nieostrożnych turystów, którzy mogą paść ich ofiarą.
Ochrona gadów
Wszystkie krajowe gatunki gadów są objęte ochroną.
Zadanie domowe
Wymień nazwy gadów objętych ochroną w Polsce
Napisz , w jaki sposób chronione są gady przez ludzi
Odpowiedź znajdziesz na tej stronie lub w podręczniku str.107
https://eszkola.pl/biologia/znaczenie-i-ochrona-gadow-3904.html?strona=3
Biologia
Klasa 7
1. Temat: Budowa i działanie narządu wzroku, powstawanie obrazu.
1. Organy służące do odbierania bodźców nazywamy narządami zmysłów.
2. Narządem zmysłu wzroku sa oczy..Dostarczają najwięcej informacji o otaczającym świecie dlatego muszą być chronione. Aparat ochronny składa się z:
- powiek
- rzęs
- gruczołów łzowych
- spojówka
3. Budowa oka- podr. Str 196- przeczytaj.
Gałka oczna stanowi niezwykle czuły aparat odbierający barwę i natężenie światła. Nie ona jednak widzi – interpretacja obrazów zachodzi w korze mózgu.
4.Powstawanie obrazu
Promienie świetlne przedostają się do oka przez rogówkę. Następnie poprzez źrenicę docierają do soczewki. Soczewka zmienia kierunek promieni świetlnych tak, że skupiają się one na siatkówce. Zjawisko to nosi nazwę załamania światła.
Podręcznik str 198 https://epodreczniki.pl/a/oko---narzad-wzroku/DByVW3EI0
2. Temat: Ucho- narząd słuchu i równowagi- budowa i funkcje elementów ucha.
1. Ludzki organizm posiada dwie anteny, które odbierają fale dźwiękowe, czyli drgania cząsteczek powietrza. Przetwarzają je następnie na impulsy nerwowe, a potem przekazują do mózgu, odpowiedzialnego za rozpoznawanie dźwięków.
2. Uszy pełnią podwójną rolę: odbierają dźwięki oraz informują o położeniu i ruchach głowy. Dzięki nim potrafimy wykrywać i lokalizować dźwięki, rozróżniać ich ton i natężenie oraz rejestrować położenie ciała.
3. Budowa ucha.
Ucho składa się z 3 części: ucha zewnętrznego, środkowego i wewnętrznego
a) W skład ucha zewnętrznego wchodzi małżowina uszna i zewnętrzny przewód słuchowy.
Ucho zewnętrzne służy do wychwytywania fal dźwiękowych.
b) Ucho środkowe składa się z jamy bębenkowej wypełnionej powietrzem, w której znajdują się 3 kosteczki słuchowe – najmniejsze kości organizmu: młoteczek, kowadełko i strzemiączko.
Ucho środkowe przenosi fale dźwiękowe w postaci drgań. Od ucha zewnętrznego oddziela go błona bębenkowa, której zadaniem jest wzmacnianie dźwięku.
c) Ucho środkowe składa się z jamy bębenkowej wypełnionej powietrzem, w której znajdują się 3 kosteczki słuchowe – najmniejsze kości organizmu: młoteczek, kowadełko i strzemiączko
Zadanie domowe
1.Gdzie znajduje się zmysł równowagi? 2.Dlaczego ludzie mają tak zwaną chorobę morską?
Podręcznik str. 200
https://epodreczniki.pl/a/ucho---narzad-sluchu-i-rownowagi/D12hc0UM9
Biologia Klasa 8
1. Temat: Sprawdzian osiągnięć ucznia z działu Ekologia.
SPRAWDZIAN Z DZIAŁU” EKOLOGIA”
Zadanie 1
Dokończ zdania:
a) Obszar, który zamieszkuje dany organizm to……….
b) Grupa organizmów jednego gatunku, żyjąca na tym samym obszarze to…………
c) Ekologia to………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. .
Zadanie 2
Wymień nieożywione i ożywione czynniki środowiska
OŻYWIONE NIEOŻYWIONE
………………………………………………. ………………………………………….
………………………………………………. …………………………………………
………………………………………….
…………………………………………
………………………………………...
………………………………………….
Zadanie 3
Populację charakteryzują pewne cechy. Wybierz i podkreśl właściwe :
liczebność, wysokość, zagęszczenie, kilometry, rozrodczość, bezdzietność, śmiertelność, nieśmiertelność, struktura płciowa, struktura puzzlowa, struktura wiekowa
Zadanie 4
Wymień elementy EKOSYSTEMU z podziałem na Biotop i Biocenozę
Zadanie 5
Podaj dwa przykłady łańcuchów pokarmowych, składających się minimum z trzech ogniw
Zadanie dodatkowe dla chętnych
Skreśl niewłaściwe wyrazy , tak aby zdania zawierały prawidłowe informacje:
a) Na skutek spadku liczebności zwierząt roślinożernych liczebność drapieżników zrośnie /zmaleje.
b)Opuszczenie stada przez młode lwy po osiągnięciu dojrzałości płciowej jest przykładem imigracji / emigracji.
c) Rośliny budujące warstwę lasu są elementem biocenozy / biotopu.
d) Drapieżnictwo polega na zjadaniu jednych organizmów przez drugie. Zjadane organizmy nazywamy darami / ofiarami.
PowodzeniaJ
Biologia
Klasa I szkoła branżowa ( po gimnazjum)
1.Temat: Przyczyny spadku różnorodności biologicznej- przykłady, skutki melioracji i wylesienia.
Na podstawie tekstu z podręcznika str148-154 opracuj poniższe zagadnienia:
1.Wymień trzy przyczyny spadku bioróżnorodności. ( str.154)
2.Podaj ( nie opisuj) przyczyny spowodowane przez człowieka, które wpływają na spadek bioróżnorodności. ( jest ich 7) str. 154
3.Wyjaśnij pojęcie „melioracja” str.151 oraz wyjaśnij pojęcie drenaż oraz irygacja.
4.Wyjaśnij, w jaki sposób i w jakim celu dokonuje się renaturyzacji rzek.str.151
Klasa I szkoła branżowa ( po kl.8 )
1.Temat: Podsumowanie działu „ Energia i metabolizm”
1. Wyjaśnij pojęcie Enzymy.str.95
2. Opisz znaczenie i wykorzystanie enzymów. Str.85-86
Nauczanie indywidualne Karol klasa 8.
Wykonaj sprawdzian klasy 8 korzystając z podręcznika.
« poprzednia | następna » |
---|